میخواستم دو نکته را در ذیل یک يادداشت بنويسم به نحوی که هیچ يک از آنها تحتالشعاع دیگری واقع نشود. بعید است بتوانم چندان بلیغ بنویسم که حق هر دو به خوبی ادا شود، اما هر چه هست دو واقعهی مهم در کشور دارد رخ میدهد و تلاش میکنم خبر لحظهای را استعلا دهم تا به درکی دقیقتر و در خور اعتناتر برسیم.
نکتهی اول این است که بعد از اين غوغاهای ۲۴ ساعت اخیر دربارهی نصب، عزل و نصبِ مجدد مشایی، برکناری وزیران دولت احمدینژاد و اختلافهای درونی کابينهی دولت نهم، امروز نایب رييس مجلس گفته است که: «جلسات هئیت دولت تا تحلیف رئیس جمهوری غیرقانونی است». اين سخنان در حالی از باهنر صادر میشود که فارس نيوز مینویسد: «پايگاه اطلاعرساني دولت نوشت؛ با وجود تغيير وزير اطلاعات، دولت نهم هنوز مصداق اصل 136 قانوني اساسي نشده است و نهمين هيئت وزيران جمهوري اسلامي ايران در روزهاي پاياني دوره ۴ ساله خود، كماكان به فعاليت عادي ادامه مي دهد» (که اين سخن هم کذب محض است هم آشکارا خلافِ نص صریح قانون) و اين یعنی بحران از اينکه میبينيم بسیار عمیقتر است: ما به تحصيل حاصل رسیدهایم بدون تلاش زيادی. اين قدم بزرگ را خودِ رييس دولتِ نهم با بیکفایتی و بیدرايتی مکررش برداشته است: او به دست خودش، با شتاب و ناپختگی کاری کرده است که نه به قول آقای باهنر تا «تحليف» بلکه تا هنگام تشکيل دولتِ بعدی، همهی جلسات هيأت دولت غیر قانونی باشد. به عبارت ديگر، ما اکنون با دولتی رو به رو هستیم که همهی اقداماتاش غیر قانونی است (یعنی آقای احمدینژاد تا نه روز دیگر فقط باید برود و بخوابد، چون هر کاری بکند غیر قانونی است!). عبور کردن از مرزهای قانونی و از مشروعیت و رسميت انداختن یک دولت چيزی نيست که ابتدا با عزل و سپس با لغو حکم عزل بازگشتپذیر شود. اتفاقی که رخ داده است، بدون هیچ گونه تلاشی از سوی مردم، کلیت حاکمیت سياسی يا مجلس، عدم کفایت رييس دولت نهم را در اداره کردن دولت خودش به روشنی تبيين کرد. «آفتاب آمد دلیل آفتاب». نیازی نيست چندان در علل و ريشههای رخدادهای اين چند روز گذشته دقیق شويم. چه این ماجرا بازی و دفعالوقت باشد و چه تدارک برای اقدامی گستردهتر برای تصفيهی نظام سياسی باقیمانده (چون آن قسمت دیگر از نظامِ سياسی یعنی بخش بزرگی از نخبگاناش امروز در زندان به سر میبرند)، اتفاق اخير یعنی انسداد کامل سیاسی و غیرقانونی کردن دولت به دستِ خودِ رييس دولت. و این دولت تازه دولت نهم است، نه دولت دهم. و در این تذکرهای است برای کسانی که اهل تفکرند!
و اما بعد؛ من هنوز دقیقاً مکانيزم (!) عصبانی شدن آقای قالیباف شهردار تهران را نمیفهمم. به صحت و سقم ادعاهایاش هم کاری ندارم. قالیباف در اين چند روز گذشته، یک بار حملهای غیر اخلاقی به مشايی و همسرش کرد و بار دیگر (ظاهراً پيش از اين ماجراهای اخیر) که یکی از وزيران احمدینژاد را رسماً شرابخوار خوانده است، سخن از همسر فرانسوی او به میان میآورد (راستی، آقای قالیباف! اگر زن کسی «فرانسوی» باشد، مرتکب جرم شده است؟!) و با حمله به کردان پای همسرش را هم به میان کشيده است. من آشفتگیهای سیاست را میفهمم، اما هیچ دلیلی وجود ندارد آقای قالیباف درست به همان شيوههایی متوسل شود که احمدینژاد و حامياناش به کار میبرند. اخلاق هم برای ما خوب است و هم برای دیگران، حتی اگر دشمنمان باشد. آقای قاليباف! من از سخن گفتنِ شما وحشت میکنم! من به خودم میلرزم وقتی میبینم شما برای قربانی کردن مشايی (حال مشايی هر کسی که میخواهد باشد)، حاضرید به آسانی موازین اخلاقی را زیر پا بگذارید و پليدترین زبان و ادبيات را به کار بگیريد. کردان هر اندازه که دروغگو و مزور باشد، من و شما حق نداریم به هیچ وجه پای خانوادهاش را به میان بکشيم. مشايی هر اندازه هم که استخوانی در گلوی بخشهایی از حاکميت سياسی باشد و زندگی را به کام شما تلخ کرده باشد، باز هم ما حق نداريم برای منکوب کردنِ او سراغِ خانوادهاش برويم. آقای قالیباف! شما هم مثل رقیبانتان هماکنون اخلاق را زير پا گذاشتهايد! من اینها را به حساب عصبانيت میگذارم. از صدر تا ذیل کشور ما همه گویا عصبانی هستند و فرقی نمیکند در کدام جناح واقع میشوند (مگر معدود افرادی و انگشتشمار کسانی که هنوز کوشش میکنند که خرد را حاکم کنند). عدهای عصبانی میشوند و اخلاق، انسانیت و تقوا را به آسانی زیر پا میگذارند. اخلاقیتر اگر باشیم، کمی تقوای الهی را هم اگر پيش چشم داشته باشيم، میتوانيم بفهمیم که کارنامهی رييس دولتِ نهم آنقدر تاریک هست و آن قدر قانون و اخلاق را زير پا گذاشته است که برای نشان دادن لغزشهای او و بیکفایتیهایاش، نیازی نيست که ما هم اخلاق را زير پا بگذاريم. آقای قالیباف! من از شما میترسم! شما هم نهایتاً با اين اخلاق و این ادبیات به رييس قانونگریز و اخلاقستیز دولت نهم نزدیک خواهيد شد. اگر شما رييس جمهور شده بودید، وضع ما باز هم بهتر نبود. من از این تفکر، از این نگاه بازجویانهای که حاضر است اخلاق را به آسانی زير پا بگذارد، وحشت دارم. شما ظاهراً از خدا نمیترسيد (درست مثل همان کسانی که دارید گريبانشان را میگیريد)؛ ما باید به خودمان بيايیم و از کسانی که ترسی از خدا ندارند، بيشتر بترسيم. آقای قالیباف! اشتباه نکنید! شاید حرفهایی که زدهاید از روی درد بوده است و احساس مسؤولیت، ولی اين نوع سخن گفتن خودش نقض غرض است. بیشتر فکر کنید، شاید تکان خوردید از مرور همین حرفها. هر اندازه که شنیدن بعضی از حرفها - که نشان درد دين دارد - از دهان شما، مایهی اميدواری است، دیدن لغزشهایی دیگر، اسباب نومیدی هم میشود. در جایگاه خدایی نشستن و دینداری این و آن را اندازه گرفتن و به اطلاق اعضای جبهه ی مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را متهم به بی دینی کردن پای نهادن در همان کژراهه ای است که رئیس دولت دروغ آیین در آن گام می زند.
مایهی دریغ است که امروز در کشورمان دو مشکل بزرگ داريم: انسداد قانونی و آشفتگی اخلاقی. آقای احمدینژاد تنها یک نشانه و یکی از عينیتهای این وضعیت است: او خودش هم قانونگريز و قانونشکن بوده است و هم به دفعات مهمترین موازینِ اخلاقی را زیر پا گذاشته است (مناظرهها، تنها نمونههایی نزدیکتر و دمِ دستیتر از بیاخلاقیهای عیانِ رييس دولتِ نهم بود). قانونشکنیِ مجریان قانون، نباید بهانه شود برای عبور از اخلاق. فجایع سياست نباید باعث شود ديدگانِ خرد و ایمانمان کور شود. کشور ما در این بحرانهای پر فتنه، سخت نيازمند قانون و اخلاق است. این دو همان چیزهایی هستند که این روزها به آسانی در هیجان، خشم، هوس و البته شيطنت گم میشوند. و اشتباه نکنید، عنان همهی اينها ابتدائاً به دست کسانی است که یا مجری قانون باید باشند، يا مدافعاش؛ یا باید مجری عدالت باشند و يا باید خود نمادِ عدالت باشند (که نیستند). اگر امروز جنبشی برای اصلاح در کشور ما هست، هدف غايی و نهاییاش اصلاح يک انتخابات و رأیگیری نیست؛ هدف باید بازگشت به حاکميت قانون و زنده کردن موازین اخلاقی باشد.
مرتبط: پاسخ همسر شهيد باکری به ذوالنور
نکتهی اول این است که بعد از اين غوغاهای ۲۴ ساعت اخیر دربارهی نصب، عزل و نصبِ مجدد مشایی، برکناری وزیران دولت احمدینژاد و اختلافهای درونی کابينهی دولت نهم، امروز نایب رييس مجلس گفته است که: «جلسات هئیت دولت تا تحلیف رئیس جمهوری غیرقانونی است». اين سخنان در حالی از باهنر صادر میشود که فارس نيوز مینویسد: «پايگاه اطلاعرساني دولت نوشت؛ با وجود تغيير وزير اطلاعات، دولت نهم هنوز مصداق اصل 136 قانوني اساسي نشده است و نهمين هيئت وزيران جمهوري اسلامي ايران در روزهاي پاياني دوره ۴ ساله خود، كماكان به فعاليت عادي ادامه مي دهد» (که اين سخن هم کذب محض است هم آشکارا خلافِ نص صریح قانون) و اين یعنی بحران از اينکه میبينيم بسیار عمیقتر است: ما به تحصيل حاصل رسیدهایم بدون تلاش زيادی. اين قدم بزرگ را خودِ رييس دولتِ نهم با بیکفایتی و بیدرايتی مکررش برداشته است: او به دست خودش، با شتاب و ناپختگی کاری کرده است که نه به قول آقای باهنر تا «تحليف» بلکه تا هنگام تشکيل دولتِ بعدی، همهی جلسات هيأت دولت غیر قانونی باشد. به عبارت ديگر، ما اکنون با دولتی رو به رو هستیم که همهی اقداماتاش غیر قانونی است (یعنی آقای احمدینژاد تا نه روز دیگر فقط باید برود و بخوابد، چون هر کاری بکند غیر قانونی است!). عبور کردن از مرزهای قانونی و از مشروعیت و رسميت انداختن یک دولت چيزی نيست که ابتدا با عزل و سپس با لغو حکم عزل بازگشتپذیر شود. اتفاقی که رخ داده است، بدون هیچ گونه تلاشی از سوی مردم، کلیت حاکمیت سياسی يا مجلس، عدم کفایت رييس دولت نهم را در اداره کردن دولت خودش به روشنی تبيين کرد. «آفتاب آمد دلیل آفتاب». نیازی نيست چندان در علل و ريشههای رخدادهای اين چند روز گذشته دقیق شويم. چه این ماجرا بازی و دفعالوقت باشد و چه تدارک برای اقدامی گستردهتر برای تصفيهی نظام سياسی باقیمانده (چون آن قسمت دیگر از نظامِ سياسی یعنی بخش بزرگی از نخبگاناش امروز در زندان به سر میبرند)، اتفاق اخير یعنی انسداد کامل سیاسی و غیرقانونی کردن دولت به دستِ خودِ رييس دولت. و این دولت تازه دولت نهم است، نه دولت دهم. و در این تذکرهای است برای کسانی که اهل تفکرند!
و اما بعد؛ من هنوز دقیقاً مکانيزم (!) عصبانی شدن آقای قالیباف شهردار تهران را نمیفهمم. به صحت و سقم ادعاهایاش هم کاری ندارم. قالیباف در اين چند روز گذشته، یک بار حملهای غیر اخلاقی به مشايی و همسرش کرد و بار دیگر (ظاهراً پيش از اين ماجراهای اخیر) که یکی از وزيران احمدینژاد را رسماً شرابخوار خوانده است، سخن از همسر فرانسوی او به میان میآورد (راستی، آقای قالیباف! اگر زن کسی «فرانسوی» باشد، مرتکب جرم شده است؟!) و با حمله به کردان پای همسرش را هم به میان کشيده است. من آشفتگیهای سیاست را میفهمم، اما هیچ دلیلی وجود ندارد آقای قالیباف درست به همان شيوههایی متوسل شود که احمدینژاد و حامياناش به کار میبرند. اخلاق هم برای ما خوب است و هم برای دیگران، حتی اگر دشمنمان باشد. آقای قاليباف! من از سخن گفتنِ شما وحشت میکنم! من به خودم میلرزم وقتی میبینم شما برای قربانی کردن مشايی (حال مشايی هر کسی که میخواهد باشد)، حاضرید به آسانی موازین اخلاقی را زیر پا بگذارید و پليدترین زبان و ادبيات را به کار بگیريد. کردان هر اندازه که دروغگو و مزور باشد، من و شما حق نداریم به هیچ وجه پای خانوادهاش را به میان بکشيم. مشايی هر اندازه هم که استخوانی در گلوی بخشهایی از حاکميت سياسی باشد و زندگی را به کام شما تلخ کرده باشد، باز هم ما حق نداريم برای منکوب کردنِ او سراغِ خانوادهاش برويم. آقای قالیباف! شما هم مثل رقیبانتان هماکنون اخلاق را زير پا گذاشتهايد! من اینها را به حساب عصبانيت میگذارم. از صدر تا ذیل کشور ما همه گویا عصبانی هستند و فرقی نمیکند در کدام جناح واقع میشوند (مگر معدود افرادی و انگشتشمار کسانی که هنوز کوشش میکنند که خرد را حاکم کنند). عدهای عصبانی میشوند و اخلاق، انسانیت و تقوا را به آسانی زیر پا میگذارند. اخلاقیتر اگر باشیم، کمی تقوای الهی را هم اگر پيش چشم داشته باشيم، میتوانيم بفهمیم که کارنامهی رييس دولتِ نهم آنقدر تاریک هست و آن قدر قانون و اخلاق را زير پا گذاشته است که برای نشان دادن لغزشهای او و بیکفایتیهایاش، نیازی نيست که ما هم اخلاق را زير پا بگذاريم. آقای قالیباف! من از شما میترسم! شما هم نهایتاً با اين اخلاق و این ادبیات به رييس قانونگریز و اخلاقستیز دولت نهم نزدیک خواهيد شد. اگر شما رييس جمهور شده بودید، وضع ما باز هم بهتر نبود. من از این تفکر، از این نگاه بازجویانهای که حاضر است اخلاق را به آسانی زير پا بگذارد، وحشت دارم. شما ظاهراً از خدا نمیترسيد (درست مثل همان کسانی که دارید گريبانشان را میگیريد)؛ ما باید به خودمان بيايیم و از کسانی که ترسی از خدا ندارند، بيشتر بترسيم. آقای قالیباف! اشتباه نکنید! شاید حرفهایی که زدهاید از روی درد بوده است و احساس مسؤولیت، ولی اين نوع سخن گفتن خودش نقض غرض است. بیشتر فکر کنید، شاید تکان خوردید از مرور همین حرفها. هر اندازه که شنیدن بعضی از حرفها - که نشان درد دين دارد - از دهان شما، مایهی اميدواری است، دیدن لغزشهایی دیگر، اسباب نومیدی هم میشود. در جایگاه خدایی نشستن و دینداری این و آن را اندازه گرفتن و به اطلاق اعضای جبهه ی مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را متهم به بی دینی کردن پای نهادن در همان کژراهه ای است که رئیس دولت دروغ آیین در آن گام می زند.
مایهی دریغ است که امروز در کشورمان دو مشکل بزرگ داريم: انسداد قانونی و آشفتگی اخلاقی. آقای احمدینژاد تنها یک نشانه و یکی از عينیتهای این وضعیت است: او خودش هم قانونگريز و قانونشکن بوده است و هم به دفعات مهمترین موازینِ اخلاقی را زیر پا گذاشته است (مناظرهها، تنها نمونههایی نزدیکتر و دمِ دستیتر از بیاخلاقیهای عیانِ رييس دولتِ نهم بود). قانونشکنیِ مجریان قانون، نباید بهانه شود برای عبور از اخلاق. فجایع سياست نباید باعث شود ديدگانِ خرد و ایمانمان کور شود. کشور ما در این بحرانهای پر فتنه، سخت نيازمند قانون و اخلاق است. این دو همان چیزهایی هستند که این روزها به آسانی در هیجان، خشم، هوس و البته شيطنت گم میشوند. و اشتباه نکنید، عنان همهی اينها ابتدائاً به دست کسانی است که یا مجری قانون باید باشند، يا مدافعاش؛ یا باید مجری عدالت باشند و يا باید خود نمادِ عدالت باشند (که نیستند). اگر امروز جنبشی برای اصلاح در کشور ما هست، هدف غايی و نهاییاش اصلاح يک انتخابات و رأیگیری نیست؛ هدف باید بازگشت به حاکميت قانون و زنده کردن موازین اخلاقی باشد.
مرتبط: پاسخ همسر شهيد باکری به ذوالنور

نظرها (26)
بی انصافی نکنیم این که یه نفر بره حرفای خصوصی و انتقاد های یه نفرو تو یه جای خصوصی پخش کنه اخلاقیه؟ممکنه 2تا وزیر ،شهردار با وزیر ،رئیس جمهور با معاونش یا.............تو یه جای خصوصی به هم انتقاد کنن یا حتی با هم دعوا کنن این یه چیز طبیعیه ولی اینکه یه نفر این چیزا رو ضبط کنه و پخش کنه این غیر اخلاقیه
هانیه | سه شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۴۱
نمی دونم چی شده که همه در عرض 1 ماه طرفدار اخلاقیات شدن قالیباف اگر چیزی گفته تو یه جمع خصوصی بوده و به خاطر اگاه کردن کسانی که ... نه مردم.به نظر من فقط قالیبافه که می تونه ما رو از دست احمدی نژاد نجات بده،خداییش قالیباف تو هر ارگانی رفته اونو اباد کرده
hadi | سه شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۰۸
بعید است از شما که این چیزها را نفهمید سخنان آقای قالیباف که حداقل 9 ماه پیش گفته شده بسیار شبیه به داستانهای امروز است و این نشان میده همه اینها از یک آخور تغزیه میشوند همینگه این فایل صوتی بعد از نه ماه منتشر می شود و اینقدر صریح اخلاقیات فردی که ظاهری بسیار فریبنده دارد خود جای بسی تفکر است. سناریویی که جهت عزت بخشیدن به ولایت فقیه نوشته شده درحالیکه بازیگران آن آنقدر ناشیانه آن را بازی میکنند که بیشتر به یک افتضاح سیاسی بدل شده و این میان همه مورد نقد شدید قرار گرفته اند
siavash | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۱۹:۵۹
سخنرانی قالیباف زمانی که بحث کاندیدای ریاست جمهوری شدنش بود. شاید شنیده باشید.
ادبیات، ادبیات حاکمه:
http://mag.gooya.com/didaniha/archives/images/ghalibaf.wmv
سلام | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۲۹
آفرین. اخلاقیات نباید تحت هیچ شرایطی قربانی شوند. هدف وسیله را توجیه نمی کند.
Mehran | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۱۸
به نظر من قاليباف هم به دسته اي پيوسته كه دارن براي حفظ نظام و تاكيد بر مطلق بودن ولي فقيه، احمدي نژاد رو تخريب مي كنن.
به اون بخش از سخنان قاليباف توجه كنين كه بر عدم تبعيت از ... تاخته!
ضمن اينكه با اين افشاگريها سعي دارن دل "اغتشاشگران" ديروز و "مردم" امروز رو بدست بيارن و تلويحا همه اشتباهات و افتضاحات رو گردن د.ك.ت.ر بندازن و از چهره غير موجه اون كاملا سوءاستفاده كنن تا عده ديگري كه در راس همه اين سركوبها بودن مبري يا اقلا فراموش بشن.
يك خواننده سايت | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۰۸:۵۴
قرار بر اين است كه ما كاري نداشته باشيم به اونوري ها تا هرچي ميخوان بگن و تو سر هم بزنند.
Anonymous | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۰۵:۳۲
اين تقوايي كه اشاره كرديد باعث همه ادبار ايران و ايراني در طول تاريخ بوده است
دوست عزيز دست برداريد از اين بدويت كپك زده نخ نما
موضوع انسانيت است وقتي حرف از اخلاق ميزنيد پاي تقوي را وسط نكشيد كه خود عين بي اخلاقي است اخلاق براي خودش اصالت وجودي دارد اما تقوي اصالتي ندارد و وابسته به جاهاي ديگر است
آيا از خود سوال كرده ايد كه اگر خدا يكي است و اگر اين را قبول داريد چرا اديان اين قدر زيادند؟ راه دور هم نرويد چرا اسلام كه آخرين دين معرفي شده اين قدر شبعه دارد؟ پس دين ساخته دست بشر است به همين سادگي
-----------------------------------------
:))))))))))))))))))))))
بامزه بودید ها! بروید کمی زبان و ادبیات بخوانيد شاید خودتان فهمیديد چه دارید میگوييد. اصلاً میدانید «تقوا» یعنی چه که دارید دربارهاش حرف میزنید؟
د. م.
پور ايراني | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۰۵:۲۲
ببخشید مگه مثلا قالیباف کیه که تعجب کردین از حرفهاش و موضع گیریهاش؟ اصولا به نظر من آقای قالیباف با شریعتمداری و احمدی نژاد چندان فرقی هم نداره از نظر اخلاقی؛ خوب حالا احمدی نژاد که واقعا روی همه رو سفید کرده؛ حتی روی زغال رو؛ ولی من جز اینکه قالیباف مشخصا مدیر بهتریه فرق عمده ای نمی بینم در اخلاق و رویکرد سیاسی این دو تا آدم؛
همین نوار هم شاهدش؛ (اگر چه به نظرم نیازی به نوار نبود)؛ از دستش هم در نرفته چیزی؛ اتفاقا خودش بوده در این جلسه خصوصی
vida | سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۸۸، ۰۳:۲۱
اين گفته های قاليباف که اين روزا تازه مطرح شدن مربوط به يه سخنرانی خصوصيش هست که اواسط کار دولت نهم گفته شده، چند جا هم گفته نشده، همش يه جا و خصوصی بوده.
برای دولتی که فرياد اسلامگراييش همه رو کار کرده، بديهيه که زن فرانسوی داشتن و شرب خمر مشکله بزرگيه.
Anonymous | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۲۳:۱۷
من در مورد برداشت شما قضاوت نمی کنم اما یک بخش از حرف های شما من را آزرده کرد و دوست دارم تذکر بدهم. فرمودید مگر زن فرانسوی مشکلی دارد.
به نظر من بله، برای مسئولین جرم است. نباید در ایران رسم شود که بخشی از خوانواده مسئولین ما غیر ایرانی باشد. برگردید به تاریخ تا نمونه هایی از این گونه افراد ببینید که بخاطر یک زن بلوند چه وطن فروشی هایی که نشده. شاید بهتر باشه نگاهی به کشور های همسایه هم بندازید. شاه فعلی اردن که به کمک امریکایی ها سر کار آمده، فرزند زن انگلیسی شاه قبلی اردن می باشد. این مساله بسیار موثر است.
برای عوام و مردم معمولی مشکلی نیست. حتی شاید همسر عرب یا افغانی یا حتی چینی هم مشکلی نباشد. اما همسر غربی برای مسئولین پسندیده نیست. اگر نگاه شما به اروپا است باید بگویم آنها همه از یک نؤاد (نؤاد به اصطلاح سفید) هستند.
البته تذکر بدهم که این متن را قبلا در سایت موج سبز هم خوانده بودم. بد نیست امانتداری را هم رعایت می فرمودید.
امیر | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۲۲:۵۰
دوست عزیز به نظر من پخش حرفهای قالیباف در این روزها اصلاً اتفاقی نیست و به دلایلی میخواد بگه که "حساب منو از احمدی نژاد جدا کنید". به نوعی دارن مانور میدن برای موقعیتی که در پیش است. و اصلاً تعجب نمیکنم اگر این کار را خودش کرده باشه، همانطور که در ابتدای صحبتهاش هم یک چیزی با شوخی خنده میگه که موبایلهاتون رو خاموش کننین (یعنی اگر خاموشه روشنش کنین!)
choghok | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۲۲:۳۷
دوست عزیز. آقای قالیباف در جلسه ای خصوصی مسائلی را برای دوستانشان مطرح کردند و اول صحبتشان هم درخواست کردند کسی مطلبی با نام ایشان منتشر نکند.
کار شما که مسائل را پیچ و تاب می دهید غیر اخلاقی تر است. جلسه ی خصوصی میان چند دوست بوده است. قرار هم نبوده که علنی بشود که به هر دلیلی بعد از چند ماه شده!
راجع به نشان دادن عکس همسر آقای موسوی در تلویزیون و "بگم بگم" کردن آقای احمدی نژاد و تهمت های ایشان 40-50 خط مطلب در مورد زلزله نوشتید؟! نمی دانم! ولی اگر ننوشتید جای پرسیدن 1000 پرسش از جنابعالی باز می شود!
حسین شیرازی | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۹:۵۸
آقای قالیباف! اشتباه نکنید! شاید حرفهایی که زدهاید از روی درد بوده است و احساس مسؤولیت، ولی ...
حالا کجای اون حرف ها بوی درد و دین و مسوولیت میدهد من که نتونستم پی ببرم. بیشتر به نظر بوی خطر می دهد اون هم از نوع رادیکالیسم فرار به جلو اون هم بسی بیشتر خطرناک تر و دون مایه تر از احمدی نژاد!!!
Mohammad | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۸:۰۹
از دیدگاه من سخن راندن در مورد چنین مسائلی لغزش ما ملت سبز و عادلت خواه است.
ببینید ابتدا باید این را در نظر گرفت که دولت دهم از بنیاد یک دولت کودتایی و غیر قانونی است. پس فکر کردن و نوشتن در این چهارچوب ها و بحث در مورد چیدمان دولت دهم(حتی انتقاد تنداز دولت دهم)باعث بر این میشود که تمرکز مردم و اذهان آنان در مورد موج اعتراضات و مواضع اخیرشان سست شود و به نوعی تمامی مبارزات سبز اخیر با بحث در مورد چگونگی دولت دهم دفع میشود.
Anonymous | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۷:۴۹
من هم با شما کاملا موافقم به شرط این که به قالیباف نگید «از شما انتظار نمی رفت اینطور حرف بزنی». اتفاقا ایشون هم مثل خیلی ها شخصیت «مستر هاید»ش داره کم کم بر «دکتر جکیل» غالب می شه.
سارا | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۵:۴۰
بله هر دوی این افراد به دنبال منافع خود هستند ولی این کلام خدا است خدا شر قومی را با قوم دیگر کم می کند.
Anonymous | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۴:۴۷
با سلام
این نکته که آقای قالیباف هم به میر حسین هم به احمدی نژاد حمله کردن یکی از دلایلش داشتن حزبی متفاوت و خواستان رای در موقع مقتضیست.
ولی اگر شما روزنامه ایران را از 1سال پیش ورق بزنید تا الان نوع های گوناگونی از تهمت و.. به آقای قالیباف زده اند و در این چند روزه پسران ایشان را مورد هجوم قرار دادن و هر کسی تا یه میزان می تواند تحمل کند.
سید مجیب یزدی | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۳:۲۴
با سلام باید بگم بی چک وچونه با حرفهاتون موافقم و در اینجا به ذکر داستانی از پیامبر می پردازم: روزی به پیامبر خبر دادند که در خانه ای فساد میکنند همین حالا شخصی را بفرستید تا رسیدگی کند پیامبر(ص) علی(ع) را فرستاد علی نیز هنگام نزدیک شدن به آن خانه سر و صدا کرد و آنقدر به این کار ادامه داد تا آنها که در خانه بودند گریختند و وقتی وارد خانه شد کسی آنجا نبود اسلام اینگونه آبروی حتی زنا کاران را حفظ می نماید
sudni | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۱۹
سلام
1.در مورد قسمت اول و غیر قانونی بودن کابینه می خوام بگم من و هر کسی که می شناسم در عین حال اینکه از شیرین کاری های احمدی نژاد خوشحال میشویم و لی یه جورایی هم ترس برمون داشته که نکنه پشت همه این ها نقشه ای باشه که هدفش سیاه تر از اونی باشه که بشه حتی بهش فکر کرد.
2. در مورد قالیباف این دلسوزی شما از آنجا نشات میگیرد که روی آقای قالیباف حساب دیگری باز کرده بودید اما حالا بهتر ایشان را مشناسید.
"اللهم اشغل الظالمین بالظالمین"
خوشه چین | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۰۳
مقالات بسیار جالب ومفیدمی نویسید .دستتون درد نکند
Anonymous | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۴۳
دوست عزیز، با هر دو بخش سخنان شما موافقم در مورد بخش دوم، من هم معتقدم کار آقای قالیباف غیراخلاقی و توجیه ناپذیر است. این همان شیوه کیهان و کیهانیان است و ما نباید از آن استقبال کنیم. زندگی شخصی دیگران هم نه به آقای قالیباف ربط دارد، نه به ما. امیدوارم روزی برسد که اخلاق در جامعه ما نهادینه شود.
روزنامه نگار ناموجود | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۳۰
دقیقاً حق مطلب بود.
مَتتی | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۰۷:۴۹
راه سیاست وقتی بسته شد به اخلاقیات میزنه. اما وقتی زد مسئله ای سیاسیه و ایراد اخلاقی از سیاست گرفتن مکرر کردن اشتباهه. با همین استدلال روشن کردن مشکل جنسی هیتلر یا جسمی اقا محمدخوان دیگر منحصرا غیر اخلاقی نیست
مسعود | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۰۷:۱۰
به نظر من انتقاد شما نسبت به قالیباف به جا نیست...
این وسط حتماً مشکلی هست که ما از آن بی خبریم... یادمان باشد قالیباف قبل از اینکه شهردار باشد فرماندهی کل نیروهای انتظامی کشور را بر عهده داشت و این یعنی مسلط به اسرار بیشمار... پس اگر صحبت از خانواده کسی میکند، حتماً خانواده نیز مشکل دارد... حتماً همسر فرانسوی مشکلی دارد... حتماً همسر کردان مشکلی دارد همانطور که همسر مشایی منافق است... وقتی بحث منافق و جاسوس به میان است، وقتی جای شراب خواری در دولت به میان است، جای مسامحه نیست... جای بیان حقایق است... مطمئن باشید که حتماً قالیباف چیزی میداند که ما نمی دانیم... کما اینکه من به فایل صوتی شک دارم که خود شخص قالیباف باشد...
--------------------------------
«حتماً مشکلی هست که ما از آن بی خبريم» روش توجیه کردن لغزشهای اخلاقی است. ما از هر چه بی خبر باشيم از خرد و ایمان و اخلاق بیخبر نيستيم. همهی مردم ميزان دستشان هست: میزان تقوا را همه دارند نیازی هم به اطلاعات مخفی و سری نيست. گرفتیم فايل صوتی از قالیباف نباشد، متن منتشر شدهی وبسایت که هست. کار قالیباف شديداً ضد اخلاقی است هيچ تعارفی هم در آن نیست. اين راه دقیقاً راه حسين شریعتمداری است، بدون سر سوزنی اغماض بايد با آن مقابله کرد.
د. م.
مجید | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۰۷:۰۷
سلام.
ظاهراوزیر ارشاد شب گذشته در نامه ای کتبی به احمدی نژاد اجازه داده از نامش به عنوان یک عدد استفاده شود.
نمیدانم این یک کنایه است و یا از اعتبار نینداختن دولت؟
ماهگون | دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۸۸، ۰۳:۰۴